Jak poradzić sobie ze stresem?

[Głosów:0    Średnia:0/5]

Jak poradzić sobie ze stresem? Tag: Ruch a stres    stres    zioła na nerwy    zioła na stres

Stres, jako negatywna reakcja organizmu, towarzyszy nam na każdym kroku i jest nieodłącznie związany ze współczesnym życiem. Niestety nie sposób go uniknąć, ponieważ każdego człowieka denerwować może inna rzecz, nawet najbardziej błaha. Jednakże stres nie musi być zawsze zjawiskiem niekorzystnym. Ten rodzaj aktywności może się także przydać, choćby wtedy, gdy staramy się o pracę lub aktywnie działamy w jakimś przedsięwzięciu. Długo odczuwany stres jednak powoduje duże spustoszenie w organizmie i bardzo go osłabia. Objawy tej reakcji organizmu zazwyczaj wyglądają u wszystkich tak samo: przyśpieszone bicie serca, zwiększona czujność, pocenie się, a w skrajnych przypadkach duszności i omdlenia. Wszystko to oznacza, że stres narusza pracę układów, choćby krwionośnego i płciowego. Kiedy ten negatywny stan towarzyszy nam przez długi czas, może wywołać bóle głowy i pleców, palpitacje serca, problemy z ciśnieniem krwi, napięciem mięśni, częste przeziębienia i grypę. Odczuwanie takich skutków stresu może też doprowadzić do poważniejszych powikłań, na przykład schorzeń serca lub nawet nowotworów. Zdrowie psychiczne także jest zaburzone, ponieważ może występować bezsenność, zawroty głowy, kłopoty z koncentracją i pamięcią, senność, depresja, czy wzmożona drażliwość.

Jak pokonać stres?

Aby przygotować skuteczną walkę ze stresem, należy zacząć od właściwej diety. Niektóre pokarmy przyczyniają się do złagodzenia niekorzystnych skutków stresu, albo po prostu mają pozytywny wpływ na samopoczucie i ogólny nastrój. To, co jemy, ma duży wpływ chociażby na ciśnienie krwi. Jeśli jemy niewiele, ale często, na przykład pięć lub sześć małych porcji posiłków dziennie, zamiast trzech dużych, zapewniamy organizmowi stały przypływ energii na okres całego dnia, przez co lepiej fizycznie i psychicznie uda się przeżyć codzienne obciążenia. Warto zwrócić uwagę również na formę jedzenia. Należy spożywać spokojnie, bez pośpiechu, po prostu delektować się pokarmem. Dobrze jest, kiedy bierzemy do ust małe kęsy i dokładnie je przeżuwamy, ponieważ działa to uspokajająco i znacznie poprawia jakość trawienia. Najlepszymi produktami, które zapewnią organizmowi duży poziom energii przez dłuższy czas są między innymi: brązowy ryż, makaron z mąki z pełnego przemiału, pełnoziarniste pieczywo, płatki owsiane, nasiona roślin strączkowych oraz ziemniaki. Jak wiadomo, owoce i warzywa to codzienna porcja cennego zdrowia, a w przypadku stresu, są również ważne, ponieważ są doskonałym źródłem przeciwutleniaczy, takich jak beta-karoten, witamina C i E oraz błonnik. Wzmocniona zostaje przez to również nasza odporność. Słodycze możemy z powodzeniem zastąpić owocami, ponieważ zawarte w nich naturalne cukry są uwalniane wolniej, przez co zapewniają bardziej stabilne nasycenie w energię, podczas sytuacji stresowych.

Polecamy  Jak skutecznie poderwać dziewczynę?

Dieta niweluje stres

Oprócz wymienionych wcześniej warzyw i owoców są również inne produkty, które przydają się w walce ze stresem. Jedzenie tłustych ryb, w których zawarte są kwasy tłuszczowe omega-3, takie jak łosoś, makrela, tuńczyk i śledź, wpływają na zmniejszenie ryzyka chorób serca, oraz przyczyniają się do ogólnego uspokojenia organizmu w negatywnych sytuacjach. Ważne jest także, aby wybierać niskotłuszczowe produkty białkowe, na przykład owe ryby, chude mięso i drób. Napięcie pomoże zniwelować wapń, znajdujący się w odtłuszczonym mleku, jogurtach, tofu, napojach sojowych, ziarnach sezamu i słonecznika. Należy także ograniczyć spożywanie cukru, ponieważ dostarcza ogromnie dużo kalorii, a za to bardzo niewiele wartości odżywczych, zmniejszając przy tym apetyt. Unikajmy również nikotyny, kofeiny oraz alkoholu, ponieważ mimo, iż są to najczęściej wykorzystywane produkty do walki ze stresem, to jednak nie posiadają zbytnio witamin i minerałów, a mogą nawet pozbawiać organizm cennych wartości odżywczych. Produkty procentowe niszczą nawet zapasy witamin A, B i C, oraz cynku, magnezu i kwasów tłuszczowych, a także powodują odwodnienie. Najlepszym wyjściem będzie szukanie odpowiednich produktów, bogatych w wartościowe substancje, które rzeczywiście wpłyną pozytywnie na ciało i umysł. Tak się dzieje w przypadku spożywania posiłków zawierających witaminy z grupy B. Jeśli zasoby tego wartościowego składnika będą przyswajane w odpowiednio dużej ilości, to organizm będzie dobrze radził sobie ze stresem. Witaminy te są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego. Działają pozytywnie również na układ trawienny i uczestniczą w uwalnianiu energii z komórek. Warto więc spożywać witaminę B, zawartą w brązowym ryżu, drożdżach, nabiale, roślinach strączkowych, wątrobie, zielonych warzywach liściastych, owocach morza, chudym mięsie, jajkach, orzechach, suszonych owocach i ziarnach. Potwierdzone naukowo jest również działanie witaminy C. Obniża ona poziom hormonów stresu we krwi. W tym przypadku układ odpornościowy, osłabiony przez stres, jest przez ten składnik ulepszany. Witaminę C znajdziemy w owocach cytrusowych, jagodowych, melonach, kiwi, warzywach takich jak brokuły, kapusta, ziemniaki, papryka, czy pomidory.

Polecamy  Oddychaj pełną piersią

Zioła ukoją nerwy

Preparaty ziołowe można często użyć, zamiast leków uspokajających. Wspomagają one system nerwowy, a nawet odpornościowy. Wartościowy jest żeń-szeń, ponieważ dostosowuje się do warunków organizmu: gdy jesteśmy zdenerwowani to działa uspokajająco, a gdy jest się zmęczonym, szybko pobudzi do działania. Echinacea to również przydatny środek, który wspiera system odpornościowy, zapobiegając przeziębieniom, grypie i innym infekcjom. Dzięki niej choroba krócej męczy i szybciej osiągamy powrót do zdrowia.

Ruch to zdrowie!

Wysiłek fizyczny nie tylko przysłuży się naszej sylwetce, lecz pomoże rozładować napięcie, które gromadzi się w organizmie podczas odczuwania stresu. Regularne ćwiczenia, co najmniej trzy razy w tygodniu po 30 minut, znacznie wzmocni układ obronny i ułatwi relaks. Różnego rodzaju sporty, takie jak pływanie, jogging, czy jazda na rowerze, pobudzają produkcję endorfin, czyli tzw. hormonów szczęścia, co zapewnia dobre samopoczucie na długi czas. Przydać się może również masaż, ponieważ pobudza energię, a redukuje stres. Głębokie oddechy nabierane podczas sytuacji stresowych pozwolą na lepszy dopływ tlenu do organizmu i wpłynie na spowolnienie rytmu serca. Możesz wykorzystać też olejki aromatyczne, np. lawendowy, który działa relaksująco, lub rozmarynowy, który uspokaja. Nie zapominaj także o uśmiechu! Śmiech to najlepszy sposób na pozbycie się stresu. Odpręża, wzmacnia układ odpornościowy i stymuluje wytwarzanie działających uspokajająco endorfin. Śmiej się i ciesz się spokojnym życiem!

O Marzena Wielgus 160 artykułów
Wiele rzeczy można powiedzieć o Marzenie Wielgus, ale przede wszystkim wiadomo, że są one przewidujące i doceniane, oczywiście są również precyzyjne, obiektywne i idealistyczne, ale w mniejszych dawkach i często są też rozpieszczane przez nawyki bycia agonującymi. Jednak jej uprzedzająca natura jest tym, co najbardziej lubi. Ludzie często liczą na siebie i jej spostrzegawczą naturę, szczególnie gdy potrzebują pomocy lub wsparcia.Nikt nie jest doskonały, a Marzena ma również wiele mniej pożądanych aspektów. Jej drapieżna natura i bezczelność powodują wiele pretensji i powodują, że jest co najmniej niewygodna. Na szczęście jej doceniająca natura zapewnia, że nie jest tak często.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*