Witamina B5 | Poradnik dla początkujących – 11 rzeczy, które powinieneś wiedzieć

[Głosów:1    Średnia:5/5]

Witamina B5 (poza tym: kwas pantotenowy)jest jedną z ośmiu witamin z grupy B, które tworzą tak zwany kompleks B. Podobnie jak wszystkie witaminy z grupy B, witamina B5 jest rozpuszczalna w wodzie i pomaga przekształcić węglowodany w glukozę, aby wytworzyć energię, która napędza organizm. Kwas pantotenowy, występujący u roślin, zwierząt i ludzi, jest niezbędny w większości form życia. Kwas pantotenowy znajduje się również w koenzymie A, który jest niezbędny dla wielu reakcji chemicznych, a zdrowy poziom witaminy B5 jest niezbędny, aby pomóc organizmowi trawić tłuszcze i białka oraz utrzymać ogólny stan zdrowia.

Co to jest witamina B5?

Do czego służy witamina B5?

Kwas pantotenowy jest prekursorem syntezy koenzymu A (CoA), który jest niezbędny do przeżycia we wszystkich formach życia.Koenzym A i jego pochodne acylowe są używane przez organizm do produkcji energii z tłuszczu spożywczego, białek i węglowodanów. CoA jest również stosowany w cyklu kwasu cytrynowego do syntezy tłuszczów, cholesterolu, hormonów steroidowych (estrogenu i testosteronu), witamin A i D, acetylocholiny (neuroprzekaźnika wykorzystywanego do przekazywania sygnałów i stymulowania układu odpornościowego i narządów) oraz w β-oksydacji . Procesy te umożliwiają organizmowi rozkładanie odpowiednich składników odżywczych z pożywienia wystarczająco wydajnie, aby wytworzyć energię.

Korzyści zdrowotne wynikające z witaminy B5

Wydaje się, że lista korzyści jest nieskończona, gdy oceniamy korzyści kwasu pantotenowego dla organizmu.Podobnie jak wszystkie inne witaminy B, organizm wykorzystuje witaminę B5 do zasilania organizmu na kilka różnych sposobów. Witamina B5 ma pozytywny wpływ na mózg, serce, nadnercza, skórę i włosy; ich stan jest wysoce zależny od ilości tej substancji.

Witamina B5 – do czego służy?

Witamina B5 służy do leczenia i wspomagania kilku procesów organizmu.Obejmują one regulację nerwów, zdrowie układu sercowo-naczyniowego, funkcje nadnerczy, trądzik i przebarwienia skóry, gojenie się ran, utratę lub przerzedzenie włosów oraz bezsenność. Brak równowagi i wydzielanie hormonów, związane z gruczołami nadnerczy i powodujące takie objawy, jak stres, depresja, zaburzenia odpowiedzi immunologicznej i utrata masy ciała lub otyłość, są również leczone kwasem pantotenowym. Oprócz gruczołów nadnerczy mogą również wystąpić objawy braku równowagi lub zaburzeń czynności tarczycy (zmęczenie, suchość skóry, przerzedzenie włosów itp.). ) są również leczone witaminą B5. Chociaż kwas pantotenowy często nie leczy samego źródła objawów, stosuje się go w celu złagodzenia objawów, często związanych z brakiem równowagi chemicznej lub hormonalnej w organizmie. Kwas panthenowy nie tylko pomaga leczyć te objawy, ale jest również regularnie przyjmowany w odpowiedniej dawce, aby utrzymać ogólną dobrą kondycję organizmu.

  • Witamina B5 i funkcjonowanie mózgu i układu nerwowego

Zdrowy mózg jest niezbędny do codziennego życia i odpowiedzialny za przekazywanie informacji reszcie ciała. Kwas pantotenowy tworzy acetylocholinę, substancję chemiczną niezbędną dla układu nerwowego. Bez acetylocholiny organizm nie byłby w stanie sygnalizować lub przekazywać czegokolwiek do układu odpornościowego i narządów. Kwas pantotenowy jest również korzystny dla mózgu i pomaga zmniejszyć utratę pamięci związaną z wiekiem, bóle głowy i migreny, depresję i uzależnienie od alkoholu.

  • Zdrowie układu krążenia

Farmakologiczna pochodna kwasu pantotenowego, pantetina, jest stosowana do obniżenia poziomu cholesterolu w organizmie. Jest również używany do utrzymania serca w dobrym stanie. Podobnie jak w przypadku koenzymu A, panteon zmniejszał chorobę wieńcową. Witamina B5 służy również do syntezy cholesterolu, który utrzymuje się na niskim poziomie, zarówno w leku, jak i w diecie. Reguluje również ilość blaszki miażdżycowej obecnej w tętnicach i zmniejsza szanse na atak serca lub udar związany z zatkaniem i częściowo zablokowanymi tętnicami w sercu. Dane naukowe wskazują również na obniżenie wysokiego ciśnienia krwi z powodu wchłaniania kwasu pantotenowego. Przypomnijmy, że w ciele tlen w ciele jest przenoszony przez czerwone krwinki. Rozwój i produkcja nowych czerwonych krwinek zależy od ilości zużytej witaminy B5; zwiększone krążenie witaminy B5 może również poprawić przenoszenie czerwonych krwinek. Kwas pantotenowy wspiera również zdolność witaminy B2 do aktywacji żelaza, co zapobiega anemii i innym objawom niedoboru żelaza, takim jak zmęczenie i duszność.

  • Witamina B5 i nadnercza
Polecamy  Collamask pełna analiza 2018, recenzje + forum, cena, wizy, , ceny, producent; gdzie kupić?

Prawdopodobnie jedną z najważniejszych funkcji kwasu pantotenowego jest wpływ na nadnercza. Dane naukowe sugerują, że witamina B5 jest bezpośrednio odpowiedzialna za wsparcie nadnerczy w produkcji hormonów. Te gruczoły kontrolują kilka funkcji hormonalnych w ciele. Witamina B5 umożliwia nadnerczom regulację poziomu hormonów w celu zmniejszenia stresu, niepokoju i depresji. Jest również pomocny w regulacji poziomu kortyzolu. Chociaż zbyt dużo kortyzolu w organizmie może wpływać na metabolizm, organizm potrzebuje niewielkich ilości, aby kontrolować ten proces i zdrową wagę. Odpowiedni poziom witaminy B5 zmniejsza ryzyko zmęczenia nadnerczy lub wyczerpania. Kiedy tak się dzieje, poziom stresu nie może być kontrolowany i ma negatywny wpływ na resztę ciała. Jeśli wystąpi zmęczenie lub wyczerpanie nadnerczy, kwas pantotenowy może uzupełnić i ponownie uruchomić gruczoły. W ten sposób ciało poprawia swoją reakcję na stres.

  • Korzyści witaminy B5 podczas odchudzania

Chociaż suplementacja witaminy B5 lub nadmierne spożycie kwasu pantotenowego nie będzie bezpośrednio powodować utraty wagi, ta witamina jest odpowiedzialna za zapewnienie prawidłowego metabolizmu i trawienia pokarmu. Główną funkcją witaminy B5 jest metabolizowanie żywności do energii. Po osiągnięciu pożądanej ilości tej substancji w organizmie, możesz ćwiczyć bez szybkiego zmęczenia, z większą energią i siłą, a także odbudować tkanki i mięśnie i utrzymać prawidłową wagę. Dzięki procesom metabolicznym oraz wzrostowi energii i oporności z kwasem pantotenowym w postaci suplementu lub wysoce zintegrowanej diety, witamina B5 może wpływać na ogólny stan zdrowia organizmu, radzić sobie z wysiłkiem fizycznym i trawić prawidłowo, co wspiera odchudzanie.

  • Korzyści z zastosowania witaminy B5 na skórze
  • Witamina B5 na trądzik

Ilość witaminy B5 w organizmie odgrywa ważną rolę w elastyczności skóry, gojeniu i starzeniu się, odpowiednio wpływając na poziom węglowodanów, białek i lipidów. Kwas pantotenowy zmniejsza oznaki przedwczesnego starzenia się i poprawia ogólną integralność największego organu ciała – skóry. Wykazano również, że witamina B5 pomaga w leczeniu ran, zarówno doustnie jak i miejscowo, co powoduje, że rana jest zamykana szybciej niż bez suplementu. Oprócz przyspieszenia gojenia się ran, udokumentowano przyspieszenie gojenia się blizn. Badania wykazały, że integracja i naprawa tkanek została znacznie zwiększona dzięki suplementacji witaminą B5. Można również nabyć ciekłą postać witaminy B5, zwaną dekspantenolem, alkoholem D-pantotenylowym, D-pantenolem lub pantenolem. Mogą być stosowane miejscowo lub wstrzykiwane przez wstrzyknięcie w celu leczenia ran. Dermatolodzy wykorzystują również witaminę B5, aby pomóc w leczeniu zapalenia skóry i wyprysków trądzikowych.

Wykazano, że doustne i lokalne terapie zmniejszają wydzielanie oleju i łoju u pacjentów w ciągu 2-3 dni.Po dwóch tygodniach leczenia pacjenci zauważą zmianę wielkości porów, a zmiany trądzikowe zaczynają goić i znikają. Osiem tygodni po początkowym leczeniu pacjenci zaczynają zauważać, że egzema jest pod kontrolą i minimalna. Kwas pantotenowy zmniejsza ataki trądziku wywołane stresem i leczy skórę po wcześniejszych wybuchach choroby.

  • Witamina B5 do włosów
Polecamy  Ciąża i niedoczynność tarczycy

Lekarze zasugerowali również suplement witaminy B5, aby pomóc w leczeniu przerzedzania lub utraty włosów. Niedobór kwasu pantotenowego może powodować nie tylko przedwczesne siwienie włosów, ale także jego przerzedzenie i utratę. Przemysł kosmetyczny zaczął dodawać witaminy do szamponów, ale nie zostało udowodnione, że to zastosowanie – w postaci prania – jest skuteczne. Jednak jako uzupełnienie, witamina B5 poprawi zdrowie skóry głowy i aktywuje cebulki wzrostu włosów, a także wzmocni mieszki włosowe.

Witamina B5 na reumatoidalne zapalenie stawów

Kwas pantotenowy stosuje się nie tylko w leczeniu zapalenia skóry, ale także w celu zmniejszenia stanu zapalnego stawów. Witamina B5 jest dawkowana w celu złagodzenia sztywności i bólu stawów związanych z reumatoidalnym zapaleniem stawów oraz zwiększenia ruchomości stawów.

Źródła witaminy B5

Kwas pantotenowy wywodzi swoją nazwę od greckiego słowapantosTermin „zewsząd” oznacza, że ta witamina występuje w kilku różnych owocach, ziarnach, nasionach, białkach, produktach mlecznych i wielu innych składnikach diety. Zwykle jest dostępny w żywności jako składnik koenzymu A i fosfopentetynę; po spożyciu jadalny koenzym A i fosfopantenetamina rozkładają się w wyniku reakcji chemicznej na wodę lub są hydrolizowane do kwasu pantotenowego. Ziarna są doskonałym źródłem kwasu pantotenowego; jednakże częsty proces rafinacji skórki zboża (gdzie znajduje się większość witaminy B5) może prowadzić do utraty 35% – 75% jej ilości. Oprócz procesu rafinacji, konserwowanie owoców i warzyw może również prowadzić do obniżenia poziomu witamin w spożywanej żywności.

Lista żywności zawierającej witaminę B5

Dieta składająca się z odpowiedniej ilości witaminy B5 wzmacnia układ odpornościowy, wspomaga działanie nadnerczy i nerwy oraz przynosi wiele innych korzyści dla organizmu. .Żywność o najwyższej zawartości kwasu pantotenowego to:

Białko:

  • wątroba zwierząt
  • ryby, skorupiaki i kraby
  • kaczka
  • cielęcina
  • indyk
  • pisklę

Warzywa:

  • brokuły
  • kapusta kiszona
  • kalafior
  • słodka kukurydza
  • białe i słodkie ziemniaki
  • zieleń
  • Jarmuż

Nabiał:

  • jogurt
  • mleczarnia
  • feta
  • jajka

Rośliny strączkowe i orzechy:

  • łuskany groch
  • soczewica
  • soja
  • orzeszki ziemne
  • migdały

Owoc:

  • awokado
  • Pomarańczowy
  • pomidor

Ziarna:

  • chleb pełnoziarnisty
  • Płatki zbożowe
  • ziarna słonecznika
  • otręby pszenne

Grzyby:

  • grzyby shiitake
  • Grzyby Rimini

Witamina B5 – zalecane dzienne dawki (RDA)

W przypadkukwas pantotenowy (witamina B5),Zalecane dzienne spożycie (RDA) zależy od wieku osoby, ale jest łatwe do osiągnięcia dzięki zdrowej diecie. Zaleca się około 2 mg dla niemowląt. Małe dzieci powinny spożywać średnio od 3 mg do 4 mg na dzień. Karmienie piersią i kobiety w ciąży powinny dążyć do spożycia około 6 mg-7 mg na dobę w celu utrzymania zdrowej ciąży i właściwej laktacji. Przeciętnie dorosły powinien zażywać około 5-6 mg witaminy B5 dziennie.

Suplementacja witaminy B5

Ile powinienem przyjmować witaminę B5?

Pantetina, dwusiarczkowa forma kwasu pantotenowego (witamina B5), jest dostępna jako suplement diety. Suplement w postaci pantetiny uważany jest za bardziej aktywną formę kwasu pantotenowego, ponieważ zawiera grupę sulfhydrylową niezbędną do koenzymu A; jednak nie jest lepiej wchłaniany przez człowieka, który go przyjmuje, więc korzystne jest stosowanie go razem z dodatkiem w postaci pantotenianu wapnia, innej podawanej terapeutycznie postaci kwasu pantotenowego. Ponadto pantotenian wapnia jest bardziej stabilną formą – łatwiej jest go połknąć i strawić w jelitach, ponieważ jest to sól. Jest również zwykle przepisywany lub sugerowany przez lekarzy jako suplement diety w dawkach 5 mg – 10 mg.

Polecamy  Aktualizacja Man Pride 2018, cena, opinie + forum, Jak korzystać, gdzie kupić żel, w aptece?

Podawanie panthethanu można stosować do wysokiego poziomu cholesterolu, a pantotenian wapnia jest proaktywny i pomocny u pacjentów ze sztywnymi stawami, reumatoidalnym zapaleniem stawów lub bólem stawów.Ta suplementacja została uznana za bardziej homeopatyczne i naturalne rozwiązanie do stabilizacji niektórych procesów w organizmie, które nie w pełni działają prawidłowo.

Witamina B5 – korzyści dla mężczyzn

Mężczyźni mogą znacznie skorzystać z diety wzbogaconej w witaminę B5. Efekt nadnerczy w dużej mierze opiera się na witaminie B5 i jest potrzebny, aby pomóc im rozpocząć produkcję testosteronu, hormonu steroidowego, który jest bardziej widoczny u mężczyzn. Testosteron wspomaga wytrzymałość mięśni, funkcje seksualne i sprawność fizyczną mężczyzn. Kwas pantotenowy stosuje się również w leczeniu przerostu prostaty.Przy niedoborze witaminy B5 poziom testosteronu obniży się i spowoduje kilka objawów, takich jak:

  • zwiększony poziom tkanki tłuszczowej
  • zmniejszone pożądanie seksualne
  • zmniejszona masa i siła mięśni
  • bezpłodność
  • brak miąższu włosów
  • niedostateczny metabolizm cholesterolu
  • zwiększone uczucie zmęczenia

Witamina B5 – korzyści dla kobiet

Tak jak nadnercza są odpowiedzialne za pewne zmiany poziomu testosteronu u mężczyzn, zdrowie kobiet zależy również od gruczołów; witamina B5 jest niezbędna do aktywacji ich w celu produkcji estrogenu i progesteronu. Bez progesteronu potrzebnego do zrównoważenia poziomu estrogenu, kobiety stają się bardziej podatne na raka jajnika. Doustne środki antykoncepcyjne, które zawierają estrogen i progestagen, również zwiększają zapotrzebowanie na witaminę B5 u kobiet, aby zrównoważyć poziom zarówno sztucznych, jak i naturalnie produkowanych hormonów w organizmie. W badaniach klinicznych stwierdzono, że kobiety stosujące doustne środki antykoncepcyjne mają obniżony poziom kwasu pantotenowego.

Środki antykoncepcyjne zwiększają metabolizm i rozkład kwasu pantotenowego w organizmieKarmienie piersią i ciąża mogą również wpływać na poziom witaminy B5 kobiet i wystawiać je na niedobór witaminy B5. Optymalne poziomy witaminy B5 są niezbędne dla zdrowej ciąży, zarówno dla matki, jak i dziecka. Prawidłowo funkcjonujące funkcje nadnerczy zmniejszają zmęczenie, stres, lęk, depresję i przyrost wagi. Zdrowe gruczoły nadnercza zmniejszają również stres środowiskowy związany z cyklami menstruacyjnymi, połogiem i laktacją oraz innymi wpływami środowiska.

Witamina B5 – działania niepożądane

Przedawkowanie witaminy B5

Witamina B5 na ogół nie jest toksyczna dla ludzi. Chociaż nie ma naukowych dowodów na zespół przedawkowania, w nadmiernych dawkach można doświadczyć: …

  • dyskomfort żołądkowo-jelitowy
  • nudności
  • zgaga
  • biegunka
  • skurcze

Objawy niedoboru witaminy B5

Objawy niedoboru witaminy B5 są rzadkie u ludzi z powodu dostępnych suplementów i diety bogatej w substancję; jednak badania wykazały, że u osób przewlekle zestresowanych lub niedożywionych mogą wystąpić objawy niedoboru kwasu pantotenowego. Jednak powszechna obecność witaminy B5 w większości pokarmów zmniejsza prawdopodobieństwo wystąpienia niedoboru. Z drugiej strony, niektóre leki mogą również blokować rozkład węglowodanów w przewodzie pokarmowym, a tym samym obniżać poziom witaminy B5 w organizmie. Drobne objawy niedoboru witaminy B5 mogą obejmować: drażliwość, depresję, kurcze mięśni, bezsenność, ale również mogą powodować wybuchy alergiczne lub astmę.Niedobór witaminy B5 może również powodować podrażnienie przewodu pokarmowego z objawami takimi jak

  • wymiotować
  • biegunka
  • ból brzucha

Ze względu na wpływ na układ odpornościowy, niedobór witaminy B5 może również powodować częstsze infekcje górnych dróg oddechowych, a także trudności w gojeniu się ran lub osłabienie zdolności organizmu do walki z chorobą. W niektórych ekstremalnych i rzadkich przypadkach niedobór witaminy B5 miał bardziej poważne objawy, takie jak niewydolność kory nadnerczy lub wyczerpanie i encefalopatia wątrobowa lub obecność toksyn we krwi.Nawet jeśli symptomy te są bardzo zaawansowane, każda z nich jest odwracalna z odpowiednim leczeniem uzupełniającym.

O Marzena Wielgus 160 artykułów
Wiele rzeczy można powiedzieć o Marzenie Wielgus, ale przede wszystkim wiadomo, że są one przewidujące i doceniane, oczywiście są również precyzyjne, obiektywne i idealistyczne, ale w mniejszych dawkach i często są też rozpieszczane przez nawyki bycia agonującymi. Jednak jej uprzedzająca natura jest tym, co najbardziej lubi. Ludzie często liczą na siebie i jej spostrzegawczą naturę, szczególnie gdy potrzebują pomocy lub wsparcia.Nikt nie jest doskonały, a Marzena ma również wiele mniej pożądanych aspektów. Jej drapieżna natura i bezczelność powodują wiele pretensji i powodują, że jest co najmniej niewygodna. Na szczęście jej doceniająca natura zapewnia, że nie jest tak często.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*